Proteinele - ce sunt, care este rolul lor si surse de proteine

Proteinele - ce sunt, care este rolul lor si surse de proteine

Posted by on 24/11/2021  Leave a Comment
Categories Fit Your Life,

Proteinele sunt substan?e organice, cu greutate mare, formate din aminoacizi (a doua component? a celulelor corpului, dup? ap?).


Exist? 20 de tipuri diferite de aminoacizi care pot fi combina?i pentru a forma o protein?, iar organismul uman are nevoie de to?i ace?ti aminoacizi (care se afl? ?i în codul nostru genetic).


Proteinele sunt unul din nutrien?ii esen?iali organismului uman, pe lâng? glucide ?i lipide, ?i sunt de dou? feluri: proteine complete ?i proteine incomplete. Diferen?a dintre ele este urm?toarea: proteinele complete furnizeaz? organismului uman to?i aminoacizii esen?iali, iar proteinele incomplete furnizeaz? doar o parte din ace?tia.


Ele se gasesc in tot corpul: in muschi, oase, piele, par si in toate tesuturile corpului. Proteinele sunt substrat pentru anumite enzime si din proteine provin o multime de hormoni.


Rolurile proteinelor în organism sunt multiple ?i printre acestea se num?r? rolul de construc?ie ?i rolul de repara?ie. Tot ele sunt responsabile de nivelul de colagen si puterea cartilajelor tesuturilor, dar si de existenta hemoglobinei - care transporta oxigenul in corp.


Necesarul zilnic de proteine al corpului uman difer? în func?ie de vârst?, sex, activitatea fizic?, prezen?a anumitor afec?iuni, dar exist? ?i un necesar proteic calculat în condi?ii ideale. Astfel ...


Necesarul zilnic de proteine, pentru un adult s?n?tos care nu este sportiv, este de 0.8 g/kg corp.


Surse de proteine


Din cauza culturii, istoricului ?i obiceiurilor alimentare din ?ara noastr?, cele mai cunoscute surse de protein? sunt: carnea, oul ?i lactatele. Dar mai exist? o mul?ime de alte surse excelente de protein?.


Dac? vre?i s? v? diversifica?i sursele de protein?, din alimenta?ie, pute?i începe cu aceast? list?:


  • pe?tele - spre deosebire de carne, pe?tele, pe lang? proteine, mai con?ine ?i acizi gra?i omega 3, dar ?i o cantitate mai mic? de colesterol.
  • spirulina - con?ine mai multe proteine decât carnea ?i are to?i cei 8 aminoacizi esen?iali. Mai mult, ea con?ine pu?ine calorii ?i multe minerale ?i vitamine, ceea ce o face un aliat de n?dejde în lupta cu kilogramele.
  • leguminoase: n?ut, linte, fasole, maz?re etc.. Leguminoasele sunt unele din cele mai versatile ?i hr?nitoare alimente. Datorit? cantit??ii mari de protein? ele sunt o alternativ? foarte bun? pentru carne. În afar? de cantitatea considerabil? de protein?, leguminoasele sunt s?race în gr?simi, lipsite de colesterol, dar bogate în fola?i, potasiu, fier ?i magneziu. NU UITA ! - hidrateaz? leguminoasele înainte de a le prepara.
  • nuci: alune, nuci, caju, migdale, fistic etc. Pe lâng? proteine, nucile CRUDE (nu pr?jite ?i s?rate) mai con?in ?i minerale dar sunt ?i o surs? s?n?toas? de acizi gra?i. NU UITA ! - nucile au multe calorii. Consum?-le cu modera?ie.
  • semin?e: de cânep?, de dovleac, de in, de floarea soarelui, de chia etc. Pe lâng? proteine, semin?ele CRUDE (nu pr?jite ?i s?rate) mai con?in ?i canatit??i semnificative de minerale, vitamine, antioxidan?i ?i enzime. Adaug?-le în salate, în pâine etc. NU UITA ! - sf?râm? semin?ele de in, pe loc, inainte de a le consuma.
  • cereale ?i pseudocereale: hri?c?, amaranth, quinoa, În afar? de proteine, celealele ?i preudocerealele sunt bogate ?i în fibre
  • ciuperci : au o protein? cu o structur? asem?n?toare cu cea din carne ?i lactate
  • legume verzi: spanac, broccoli, conopid?, sparanghel. De?i au cantit??i mici pe protein?, aceste legume sunt o surs? esen?ial? de nutrien?i
  • avocado: Fructul de avocado se afl? în topul fructelor care au proteine. Nu are multe proteine, dar sunt de o clitate ridicat? ?i foarte bune pentru organsim


Ca ?i proces gastronomic, care ajut? la asimilarea proteinelor, este prepararea termic?. Proteinele se asimileaz? mai bine dac? sunt înc?lzite.


Deficitul ?i excesul de proteine


Atât deficitul de proteine cât ?i excesul acestora apar atunci când avem o alimenta?ie dezechilibrat? ?i un stil de viat? mai pu?in s?n?tos.


Deficitul de proteine poate duce la atrofie a ?esutului muscular, anemie, deteriorarea pielii, unghiilor ?i p?rului, tulbur?ri ale sistemului nervos, digestiv ?i endocrin.


Oricât ar fi de benefice proteinele, organismului uman, nu trebuie consumate în exces. În afar? de cantitate mai conteaz? ?i calitatea proteinelor pe care le consum?m, dar ?i restul elementelor nutritive care le înso?esc, în func?ie de provenien?a lor. Nu exist? proteine pe care corpul nostru s? le perceap? în mod ideal, dar exist? anumite tipuri pe care le absoarbe mai bine.


Excesul consumului de proteine poate duce la:


  • cre?terea colesterolului - proteina animal? este înso?it? ?i de colesterol. O cantitate mare de protein? animal? consumat? înseamn? ?i o cantitate mare de colesterol.
  • osteoporoza - consumul excesiv al proteinelor de origine animal? creaz?, în organism, un mediu acid. În aceste condi?ii, pentru a-?i p?stra echilibrul acido-bazic, organismul utilizeaz? rezervele de calciu, inclusiv calciul din oase.
  • insomnii - pe lâng? protein?, carne mai con?ine ?i o cantitate semnificativ? de fosfor. Acesta fiind un excitator al sistemului nervos, De asemenea, consumul mare de fosfor conduce la dezechilibrul dintre fosfor ?i calciu, în organism. O cantitate mare de fosfor încetine?te absorb?ia calciului, dar blocheaz? ?i absorb?ia magneziului
  • constipa?ia - protein? este o substan?? dens? destul de greu de digerat. Pentru a u?ura digestia ?i eliminarea acesteia, trebuie crescut aportul de ap? ?i de fibre.
  • diabet - excesul de protein?, din organism se transform? în glucoz?
  • hiperuricemia - cre?terea acidului uric - carnea con?ine o cantitate mare de purine, care, dup? metabolizare, sunt transformate în acid uric, acesta reprezentând o otrav? pentru organism.


A?adar, starea de s?n?tate a fiec?rui individ este direct influen?at? de alegerile alimentare, iar acestea trebuie s? se bazeze pe echilibru ?i diversitate.


Î?i urez alegeri con?tiente !


Dac? ?i-a pl?cut articolul ?i î?i este de folos, aboneaz?-te la newsletter-ul nostru ?i vei avea nout??ile direct în e-mailul t?u.

FYL by GAM